Monday, April 15, 2013

When God knows everything

Assalamualaikum

kadang-kadang aku terfikir, kalau aku berada dalam situasi yang sama, kemungkinan besar hidup ni tak pernah aku pandang bahagia. ye, ade manusia di uji dengan sejauh mana kekuatan dan kemampuannya. dan jika aku di tempatnya, aku mungkin tak seperti yang dilihat sekarang.

banyak kali sebenarye aku fikirkan dia. kadang-kadang aku fikirkan, dari mana datangnya kekuatan dia untuk keseorangan. keseorangan dalam semua hidup sejak kebelakangan ni. hidup sebatang kara walaupun ada keluarga. hidup dalam tanpa ada sesiapa yang peduli, melainkan mereka yang ingin ambil tahu. itupun tidak ramai, kurang dari jari sebelah tangan untuk dikira. belum lagi dikira mereka yang ikhlas ingin berkongsi rahsia, bahagia dan duka. semuanya sendiri pokok pangkalnya.



kekuatan itu dari mana?


dariNya.


Ya, dariNya segala dugaan itu ada. dan dariNya segala kebahagiaan itu kembali. dan aku sentiasa kagum dengan cara dia menghadapi masalahnya. ibarat dari wajahnya, tiada langsung tanda kesal atau takut untuk menghadapi hari esok.


cukup la satu peristiwa aku bersamanya. peristiwa paling buruk dalam hidup aku yang dia ada sepanjang aku mengharunginya. cuma hanya beberapa hari, sudah cukup untuk aku insaf, yang sebenarnya hidup aku lebih beruntung berkali ganda dari dia. dia yang tiada apa-apa melainkan pekerjaan untuk meneruskan hidup sebatang karanya. duit untuk menyara makan minum, pakaian dan tempat tinggal. tiada kemewahan. segalanya hanya keperluan. dan yang pasti dia pandai mengatur kewangan. kini, dia mampu mengumpul harta. biarlah sedikit namun ada, dan berterusan. 


aku harap, Tuhan kurniakan dia sesuatu yang dia tak jangka. di akhirnye, kebahagiaan yang tak pernah dia fikirkan. biarkan selama ini dugaan itu untuk sementara, mengajarnya untuk bersabar sebelum menikmati kehdupan yang dia inginkan. InshaAllah, semuanya akan elok-elok aja.


u know who u are, and i respect you for what u did for living.


i am here, and there, everywhere. ring me when u need me.


Love u,

kawan jauh yang boleh dipanggil kawan baik, kah?

No comments: